Categories

Wednesday 24 October 2012

Happy Wednesday...and a Happy Aidiladha!

Cepatnya Oktober dah nak habis...dan Raya Aidiladha pun dah nak dekat. Sakan semua orang bercuti panjang.Jadi saya nak ucapkan kepada anda semua yang Muslim selamat menyambut Aidiladha :D  I'm definitely looking forward for Raya Aidiladha and spending time with my family. Kalau cuti panjang ni takde benda nak buat, boleh belajar English, bacalah posts saya yang tak seberapa tetapi insyaAllah bermanfaat bagi anda yang nak belajar. Kalau tak pun join saya kelas basic grammar to speaking English...saya email 3 lessons dan exercises untuk RM35 je....hahaha...promote pulak...serius ni :p (promo is over as at 2013).

Ok, hari ni nak jawab email Ralindra, ingat terus nak share kat sini supaya semua dapat belajar sekali:mau tanya perbedaan DO sama ARE ,
biasanya digunakan untuk kalimat tanya , cntoh seperti : what are you? Kenapa tidak what do you?

Sorry lambat reply Ralindra. Harap kamu faham explanation saya tentang irregular verb minggu lepas.Tentang soalan di atas, saya akan cuba jawab sebaik mungkin. Inilah masalah mengajar...sebab walaupun tahu benda tu untuk apa, macam mana nak susun ayat tetapi kalau hendak explain kepada seseorang kadang2 sangat sukar sebab nak pastikan dia faham :)

Untuk kalimat tanya, kamu boleh gunakan kedua-duanya untuk soalan. Ianya tidak salah. Kedua-dua juga digunakan untuk bertanya soalan dalam present tense.

Saya cuba bagi penjelasan lagi agar kamu faham:

Do yang digunakan sebagai auxiliary verb (atau helping verb) dalam bentuk present tense akan membuat soalan, ayat pendek atau ayat negatif dengan semua jenis verb lain, kecuali verb to be (is/are).
What do you think of the movie?
What do you like, vanilla or chocolate?
What do you plan to give them?

Apabila menggunakan are (atau is), dengan present continuous (atau present progressive) ianya membina ayat negatif. Ingat are ialah sebahagian dari verb to be.
What are you doing on Saturday?
What are you bringing to the camp?
Is he taking us to the hill?
Is she going to work?

Ok, tu je untuk hari ni, kalau ada yang berminat nak belajar melalui email, jangan segan tanya :D

No comments :