Categories

Wednesday 10 December 2014

Ungkapan-ungkapan (phrases) dalam business English


Dalam menulis Inggeris, you digunakan atau diterima untuk mengganti proper noun.
Anda boleh tulis Tan Sri../Puan Sri/ YB/YM/ Dato'.../Datuk.../Datin.../Puan .../Encik...Cik...dalam mana2 bahagian surat/emel/laporan kerana ini adalah sebahagian dari bahasa kita dan tidak perlu ditukar kepada bahasa Inggeris jika merasakan ianya tidak sesuai.
Disini saya gunakan anda/cik untuk menggantikan you sebagai contoh. 
* Disini saya tidak menerangkan tentang panggilan (titles) seperti Your Highness (YH) dan sebagainya

Salutation/memberi salam:
Dear Mr. Brown, Dear Encik Ahmad, Dear Miss Ling, Dear Madam, Dear Sir

Starting/permulaan:
We are writing (kami menulis)
- to inform you (untuk memberitahu anda/Cik/Encik)
- to confirm  (untuk mengesahkan)
- to request (untuk meminta)
- to enquire about ... (untuk bertanya tentang)

I am contacting you with regards/ for the following reasons (saya menghubungi Cik berkenaan...)
I recently read/heard about ... would like to find out more 
(saya terbaca/dengar tentang...ingin tahu dengan lebih lanjut)
Having seen your advertisement... (setelah melihat iklan Cik)
I would be interested in obtaining (mendapatkan)/ receiving (menerima)
I received your contact from ... and would like to...
(saya terima alamat/cara berhubung dengan Cik dari...dan ingin...)

Referring to a previous contact/merujuk kepada surat/emel/perbualan sebelum ini:
Thank you for your letter of September 10th. (terima kasih untuk surat Cik pada 10hb September)
Thank you for contacting us (terima kasih kerana menghubungi kami)
In reply to your request, ... (dalam menjawab permintaan anda...)
Thank you for your letter/email regarding ...(terima kasih untuk surat/emel anda berhubung...)
With reference to our telephone conversation yesterday...
(merujuk kepada perbualan telefon semalam...)
Further to our meeting last week ... (bersambung mesyuarat kita minggu lepas...)
It was a pleasure meeting you in Singapore last month. (Saya berbesar hati berjumpa anda di Singapura bulan lepas)
I enjoyed having lunch with you last week in Kuala Lumpur.
(Saya seronok makan tengah hari dengan anda minggu lepas di Kuala Lumpur)
I would like to confirm the main points we discussed on Monday.
(Saya ingin mengesahkan perkara-perkara utama yang dibincangkan pada hari Isnin)

Making a request / membuat permintaan:
We would appreciate it if you would ...(kami menghargai jika anda...)
 I would be grateful if you could ...  (saya sangat bersyukur/berterima kasih jika anda...)
Could you possibly tell us / let us have ... (bolehkan anda beritahu kami.../mari kita...)

Please let me know what action you propose to take.
(Sila beritahu apakah tindakan yang akan diambil)

bersambung...


No comments :